De Boardroom Navigator 2023 van Robert Half zoomt in op de specifieke skills en ervaring die Europese leidinggevenden en bestuursleden nodig hebben om hun bedrijf door de uitdagingen van vandaag en morgen te loodsen. Het rapport is gebaseerd op een enquête onder 400 leidinggevenden en bestuursleden, en 50 private-equitybeleggers. De respondenten zijn afkomstig uit België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Ze werden geselecteerd uit een ruime waaier van commerciële sectoren en vertegenwoordigen bedrijven met minstens 50 werknemers. In een complex economisch landschap met bijzonder volatiele markten moeten leidinggevenden over de juiste vaardigheden beschikken om duurzaam succes op lange termijn te garanderen voor hun bedrijf, hun medewerkers en hun klanten. Twee derde van de private-equitybeleggers die een belangrijke rol spelen in de aanwervingsprocedure voor senior managers in de bedrijven uit hun portfolio, verklaarde uit te kijken naar nieuwe leidinggevenden voor diezelfde bedrijven. Ze willen een managementteam dat een bedrijf succesvol door het economische klimaat kan loodsen, zowel vandaag als in de toekomst. Daarom richten ze hun pijlen op kandidaten die eerder al hebben aangetoond het hoofd te kunnen bieden aan onder meer onderbrekingen in de toeleveringsketen, periodes met hoge inflatie en problemen op het vlak van regelgeving en compliance. De Boardroom Navigator 2023 van Robert Half zoomt in op de cruciale skills die leidinggevenden en bestuursleden hoog op de lijst moeten zetten bij het invullen van topfuncties in hun bedrijf. DeLynn Senna, President en Global Head of Executive Research bij Robert Half: "De wereld ziet er vandaag heel anders uit voor leidinggevenden en beleggers. Terwijl bedrijven vechten tegen de uitdagingen die voortvloeien uit de pandemie, moeten leidinggevenden en bestuursleden steeds vaker verschillende ballen in de lucht houden."    "Dit toont ook aan dat de aanwerving van leidinggevenden de grootste uitdaging is voor bedrijven, gevolgd door de onzekerheid over de economische toekomst en de groei van hun bedrijf. Managers maken zich zorgen over change management, terwijl beleggers zich het hoofd breken over financieel management. Maar allebei zetten ze successieplanning in de top vijf van grootste uitdagingen."   "Ik wens iedereen veel leesplezier met onze eerste Boardroom Navigator. Onze Executive Search Managing Directors over heel Europa zoomen hier in op de trends die leiderschap en transformatie vormgeven, vandaag en morgen." Download hier het volledige rapport.
Executive Search is een van de meest toonaangevende adviesbureaus voor de werving van directie- en bestuursleden ter wereld. Ons beproefde adviesmodel onderscheidt zich door een praktische, gepersonaliseerde benadering te combineren met ons uitgebreide internationale netwerk en unieke veelzijdigheid. Dankzij onze jarenlange ervaring en diepgaande sectorale kennis vervullen we voor onze cliënten een dubbele functie: als marktbarometer en betrouwbare ambassadeur. Hierdoor kunnen we vandaag trots terugblikken op het invullen van cruciale topfuncties voor zowel kleine, middelgrote als beursgenoteerde ondernemingen en bedrijven in private, private-equity- en familiale handen. Ons advies en onze begeleiding houden – zowel voor de onderneming als de kandidaat – meer in dan wat de opdracht voorschrijft. De juiste kandidaat vinden is immers maar een eerste stap in het uitbouwen van een toekomstgerichte benadering op het vlak van management en leiderschap op lange termijn.